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EE.UU pide perdón al fin a los negros por la esclavitud

pussycontrol

HideOuter Gayhetero
Hace unas pocas semanas los EE.UU han pedido por fin perdón a la etnia negra por los siglos de infame esclavitud que ha pasado-a juzgar por lo (poco) visto (y oido) bastante de puntillas.

Tamaña afrenta a toda una comunidad humana por tanto tiempo debiera ser haber sido mas publicitado y declarado con mas énfasis y relevancia de la que ha tenido.

Estas cosas de perdón siempre llegan tarde y mal=rápido en el sentido de que parece que no se dice con mucha convicción o boca pequeña:novale:

Como dijo James Brown negros de EE.UU y el resto del mundo gritad efusivamene aquello de: SAY IT LOUD I'M BLACK I'M PROUD:bravo:


Mi mayor reconocimiento a vosotr@s desde lo mas hondo del corazón:
:urule::urule: :urule::urule::urule::urule::urule:

Os quiero mucho y con la esperanza que ya nadie por ningún motivo diferenciador cualsea tenga que pasar por pesadilla alguna semejante, que sean ya fantasmas e injusticias flagrantes del pasado.
 
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Pues yo opino que no deberian pedirle perdon. En primer lugar dice Estados Unidos, pero los negros que estan aqui son estadounidenses ahora mismo. Y en segundo lugar pero mas importante, esto es como si ahora me dicen a mi que tengo que pedirles perdon a los centro y sudamericanos porque Colon y sus hombres vinieron y arrasaron con los indios y les hicieron de todo! Y que culpa tendre yo? Por tanto, que culpa tienen los americanos de hoy en dia de lo que hicieran sus antepasados? Y que culpa tengo yo de que los españoles antiguos cometieran tantas barbaries? Y asi, cada pueblo que en el pasado cometio una barbarie, que culpa tienen los que estan vivos ahora que no hacen eso sino que ademas lo condenan? :confused:

En mi trabajo me enseñaron algo que creo que nos lo deberiamos aplicar todos en nuestras vidas: JAMAS pidas perdon por algo que no es tu culpa o no has hecho, porque si lo haces es como darles la mano y que te cojan todo el brazo, se van ya a aprovechar de ti creyendo por tanto que tu crees que el que estas mal eres tu.
La esclavitud fue algo horrible, horribliiiisimo, como muchas otras cosas que han pasado y pasan en el mundo, pero es como si ahora los judios exigen a los alemanes jovenes que les pidan perdon por el holocausto, pues joder, porque perdirles perdon por algo que no hicieron ellos? YA todos tenemos la compasion y el corazon de saber que eso es horrible y condenamos los hechos, pero ya esta.
Es mi opinion.
 
Pero ese no es el punto, elektrica. Ese perdón, echo por el gobierno estadounidense, significa la culminación oficial de un episodio terrible en la historia.

No se trata de que las personas del mundo actual tengan culpa alguna, y deban ofrecer disculpas por actos que no cometieron. Solo es un pequeño mensaje cuyo objetivo es aceptar el error de USA, como cultura y como nación.

Este debe ser un acontecimiento celebrado por todos, ya que ejemplifica y revitaliza el propósito por el que lucharon personas como Marthín Luther King y Malcolm x.

Es exactamente el mismo caso que el del vaticano, que hace poco tiempo pidió perdón públicamente por la ejecución de Galileo, además de admitir, finalmente, que la teoría heliocentrica es correcta.
 
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Aquí están las disculpas, firmadas por el Congreso. En este momento no tengo tiempo para traducir el texto, así que lo dejo en su estado original:

110th CONGRESS

1st Session

H . RES . 194
Apologizing for the enslavement and racial segregation of African-Americans.


IN THE HOUSE OF REPRESENTATIVES

February 27, 2007


RESOLUTION
Apologizing for the enslavement and racial segregation of African-Americans.

Whereas millions of Africans and their descendants were enslaved in the United States and the 13 American colonies from 1619 through 1865;

Whereas slavery in America resembled no other form of involuntary servitude known in history, as Africans were captured and sold at auction like inanimate objects or animals;

Whereas Africans forced into slavery were brutalized, humiliated, dehumanized, and subjected to the indignity of being stripped of their names and heritage;

Whereas enslaved families were torn apart after having been sold separately from one another;

Whereas the system of slavery and the visceral racism against persons of African descent upon which it depended became entrenched in the Nation's social fabric;

Whereas slavery was not officially abolished until the passage of the 13th Amendment to the United States Constitution in 1865 after the end of the Civil War, which was fought over the slavery issue;

Whereas after emancipation from 246 years of slavery, African-Americans soon saw the fleeting political, social, and economic gains they made during Reconstruction eviscerated by virulent racism, lynchings, disenfranchisement, Black Codes, and racial segregation laws that imposed a rigid system of officially sanctioned racial segregation in virtually all areas of life;

Whereas the system of de jure racial segregation known as `Jim Crow,' which arose in certain parts of the Nation following the Civil War to create separate and unequal societies for whites and African-Americans, was a direct result of the racism against persons of African descent engendered by slavery;

Whereas the system of Jim Crow laws officially existed into the 1960's--a century after the official end of slavery in America--until Congress took action to end it, but the vestiges of Jim Crow continue to this day;

Whereas African-Americans continue to suffer from the consequences of slavery and Jim Crow--long after both systems were formally abolished--through enormous damage and loss, both tangible and intangible, including the loss of human dignity and liberty, the frustration of careers and professional lives, and the long-term loss of income and opportunity;

Whereas the story of the enslavement and de jure segregation of African-Americans and the dehumanizing atrocities committed against them should not be purged from or minimized in the telling of American history;

Whereas on July 8, 2003, during a trip to Goree Island, Senegal, a former slave port, President George W. Bush acknowledged slavery's continuing legacy in American life and the need to confront that legacy when he stated that slavery `was . . . one of the greatest crimes of history . . . The racial bigotry fed by slavery did not end with slavery or with segregation. And many of the issues that still trouble America have roots in the bitter experience of other times. But however long the journey, our destiny is set: liberty and justice for all.';

Whereas President Bill Clinton also acknowledged the deep-seated problems caused by the continuing legacy of racism against African-Americans that began with slavery when he initiated a national dialogue about race;

Whereas a genuine apology is an important and necessary first step in the process of racial reconciliation;

Whereas an apology for centuries of brutal dehumanization and injustices cannot erase the past, but confession of the wrongs committed can speed racial healing and reconciliation and help Americans confront the ghosts of their past;

Whereas the legislature of the Commonwealth of Virginia has recently taken the lead in adopting a resolution officially expressing appropriate remorse for slavery and other State legislatures are considering similar resolutions; and

Whereas it is important for this country, which legally recognized slavery through its Constitution and its laws, to make a formal apology for slavery and for its successor, Jim Crow, so that it can move forward and seek reconciliation, justice, and harmony for all of its citizens: Now, therefore, be it


Resolved, That the House of Representatives--

(1) acknowledges the fundamental injustice, cruelty, brutality, and inhumanity of slavery and Jim Crow;

(2) apologizes to African-Americans on behalf of the people of the United States, for the wrongs committed against them and their ancestors who suffered under slavery and Jim Crow; and

(3) expresses its commitment to rectify the lingering consequences of the misdeeds committed against African-Americans under slavery and Jim Crow and to stop the occurrence of human rights violations in the future.

http://thedailyvoice.com/voice/2008/07/us-house-of-representatives-to-000946.php
 
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¿perdon? ¿y que hombre es tan sumamente importante para hablar en nombre de la historia de un pais como Estados Unidos? la historia es asi, los negros han sido puteados muchisimo, ellos lo saben, los blancos lo saben, se sabe hoy dia que era una aberracion, se reconoce que eran ideas racistas y que afortunadamente van desapareciendo. ¿Pero que alguien pide perdon? egocentrico de mierda...

y ahora, que los negros no sufran mas, que han pedido perdon unos señores, ya la muerte y esclavitud de sus antepasados se convierten en vida eterna y vivieron en un paraiso, por favooor...
 
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Riding the Reparations Bandwagon: A White Woman's Perspective

I admit it. I, a middle aged white woman, have jumped on the Reparations "band wagon". When I was asked several years ago if I thought reparations for the enslavement of African Americans were in order, I stammered and shuffled my feet and said, "it depends". A safe response for a liberally minded white woman who had absolutely no idea what I was really being asked.. Like so many other whites (and people of color) I thought reparations was only (and all) about money. I thought reparations meant someone tossing out an arbitrary number and someone else (the government) writing a check and that was that.

This is exactly why most white people who hear and/or read about the Reparations movement get nervous and defensive and respond with one of several classic objections:

1) "I didn't have slaves, nor did my family benefit from slavery."

2) "Slavery hasn't existed for over 140 years, why do we have to pay for something that happened then."

3) "Blacks have been getting preferential treatment for years and frankly I'm tired of it."

4) "It is only going to divide us more."

There are of course dozens of other responses but these seem to be four of the most popular and the most worthy of addressing in such a brief article.

First of all Reparations is not a recent notion nor is it something born out of the 60's civil rights movement. Reparations advocates (both black and white) have been around for over 100 years. Reparations is a verb and not a noun. The movement is a process of exploring the damages inflicted upon the descendants of those who were kidnapped and held captive in the United States throughout a period of several hundred years and dialoguing about potential compensatory remedies. Also included in this exploration are all the corporations and governmental organizations who benefited from the slave industry and who are prosperous today because of their practices.

No one would argue that receiving an inheritance from a relative might affect what kind of future one might have. African Americans have inherited the injustices inflicted upon their ancestors and are living with them today in various forms. For those who are not educated about our American history, it is tempting to view the few civil rights laws and affirmative action programs of the last 30 years as remedies for several hundred years of hatred, mistreatment and oppression.

As Congressman John Conyers pointed out at the Race Relations Institute Conference on Reparations in Nashville in February, those who are promoting reparations on the governmental level are (at this point) only requesting a study of the damages. These damages are not limited to money, and frankly, there is not a dollar figure large enough that could provide healing and justice for all the victims of the legacy of slavery. And, it is not even concluded that money will be the end result of reparations. So far the government has refused to support a study. This does not mean studies are not being done, just that the government refuses to acknowledge them.

It is telling that many Americans don't object to billions of dollars being spent on strategic air missile defense systems -- which don't even work or the money spent on the studies which examine why they don't work. And yet, many white Americans vehemently object to a study of Reparations -- something that could specifically identify the injustices heaped upon our African brothers and sisters which have had lingering effects. A study of Reparations is a study of our history and something that could help promote racial healing and justice for blacks and whites alike.

In regards to one of the primary objections, my family didn't have to own slaves in order for me to benefit from slavery. As a white woman I have enjoyed first class privileges my entire life and I do not come from an upper middle-class family. In fact I have never forgotten the shame of seeing my mother pay for groceries with food-stamps when our family was destroyed. But regardless of my economic status, I was (and am now) the recipient of numerous invisible advantages every day. I never knew what those advantages were or meant until I started working with those who dealt with discrimination and oppression all of their lives. As a white person, understanding the insidious nature of racism was an effort to educate myself because it had no bearing on my everyday life. I couldn't see it so it didn't exist for me. I had to open my mind in order to see that racial discrimination is a stain in the fabric or our American culture. I'm not just referring to the obvious kinds of racial injustices but all the subtleties that keep people of color enslaved -- today.

As far as blacks receiving preferential treatment they most certainly do. Blacks and other people of color are preferred targets of the police and other law enforcement officials. People of color are certainly recipients of preferential treatment in our criminal justice system as is evidenced by the fact that they receive longer sentences for the same crimes committed by whites. It is certainly preferable to many white owned financial institutions to deny home loans to people of color in particular neighborhoods where whites are the majority.

A cursory study of the criminal justice system will support these allegations in black and white. When we look at the figures of who is in prison and we realize that there were few (if any) prisons in America during slavery we must ask ourselves some honest questions. Why are American prisons one of the fastest growing businesses in this country? Is it possible that our prison system has replaced slavery on some level? Are black men (and women) less threatening when they are held captive in controlled environments? These are all very complicated questions that are relevant to the issue of reparations and in need of consideration.

I'm most fascinated when I hear someone suggest that reparations will only serve to further divide the races and therefore should be abandoned. I can think of nothing more divisive than what has already been done to African Americans in this country. Are white Americans honestly convinced that race relations are so good now that we don't want to jeopardize them?

Learning about and acknowledging anothers oppression does not take anything away from me. If anything, I have benefited enormously from re-visiting history and making connections between the historical truths and contemporary social ills. I've also learned a great deal from those who have been brave enough to tell their stories. This is another reason I believe so strongly in the Reparations movement. The road to healing race relations is the process of discovery and listening. When whites and blacks join together to look truthfully at the past and jointly explore what the damages were (and are) to those of African descent, it is clear that money is not the only solution. Healing can occur in many forms and no one -- so far that I know -- is suggesting that money is the total solution.

After hearing some preliminary figures of how much the U.S. government profited from taxing the slave trade (it's not that far from George W's proposed tax cut ironically) I personally believe that a check of some kind must be written. But again, it is only part of the solution.

We whites need healing too. Otherwise we wouldn't get so angry when we hear the words reparations or compensatory remedies. It's not the words that cause such a violent reaction in some, it is something much deeper that we must address. Our own fear, hatred and anger has done a number on us whites.. It has made us arrogant. And our arrogance is just a by-product of our ignorance -- which fortunately can be remedied if we can stop blaming the victims long enough to seek the truth.

It is often our arrogance that prompts us to dismiss (out of hand) the idea of reparations. We have been in the driver's seat for so long that we can't abide the notion that someone else might have another route worth exploring. I say let's scoot over to the passengers seat and ride the Reparations band-wagon. No one knows where we will end up but we will at least end up there together -- which is better than where we are right now.

By Molly Secours

Ms. Secours is counselor, writer and racial dialog facilitator and lives with her musician husband in Nashville, TN.


El artículo es del 18 de julio de 2001, pero este tema es un debate abierto desde hace años. Lo mínimo que se debe exigir ante cualquier injusticia es reconocimiento y pedir perdón es un acto de reconocimiento, una parte de ese mínimo frente a una de las mayores injusticias y barbaridades de la Historia del hombre.

Los alemanes llevan décadas pidiendo perdón por el Holocausto (no fueron precisamente los nazis los que lo hicieron). Si no, acaban pasando cosas -como leí ayer- como que 17 capitales de provincia honren a un dictador como Hijo Predilecto o Alcalde Honorario. No, no estoy hablando de una república bananera sino de España. Evidentemente es impensable que Alemania tuviera a Hitler como Alcalde Honorario de Munich o que la prensa rosa persiguiera a la descendencia del dictador por una boda en un palacete obtenido a base de impuestos revolucionarios.
 
Whereas a genuine apology is an important and necessary first step in the process of racial reconciliation;

Electrika, he aquí la razón del por que deben disculparse el pueblo yanki aparte de que el lastre de tantos años-como en otras muchas injustas tradiciones que conllevan grandes injusticias-deja secuelas y aún restos de racismo todavía fuerte y numeroso (bastante mas de lo deseado, tambien de un caracter mas velado pero no menos presente).;)

Edu-mjj, dices que el que pide perdón es "egocéntrico de m"...? no m queda claro el tono de tu comentario si es con ironía-sobre todo esa frase-o no. :confused: Espero no lo digas en serio aunque me temo que sí. ¿Me lo puedes aclarar?

Gracias galahat y grendel por los textos:)
 
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Como ya he dicho, la esclavitud igual que tantas otras atrocidades pasadas y presentes son cosas horribles que JAMAS deberian pasar, pero por lo que leo en el foro, teneis una idea muy equivocada: aqui en USA hay mas racismo por parte de los negros contra los blancos que de los blancos contra los negros. Lo veo cada dia y no tengo porque mentir, llevo cinco años viviendo aqui y esa es la realidad. Claro que tambien se ven pandillas de todas razas y parejas de negros y blancos sin problema, pero hay mucho mas racismo de negros a blancos que al reves, :) lo cual no justifica la esclavitud ni mucho menos.
 
Edu-mjj, dices que el que pide perdón es "egocéntrico de m"...? no em queda claro el tono de tu comentario si es con ironía-sobre todo esa frase-o no. :confused: Espero no lo digas en serio aunque me temo que sí. ¿Me lo puedes aclarar?

Eso esta hecho :)

Me refiero a ¿como una persona puede representar la historia de un pais? todos sabemos lo egocentricos que son los americanos, Bush, toda esa panda de gilipollas. mas claro. ¿quien es por ejemplo Bush o el que sea para pedir perdon a todos los negros muertos? ¿pretende que ya se borre eso de la historia de los negros? ¿que se olviden de que han sido apaleados, degradados, matados, apartados, escupidos y esclavizados?

hay que ser en este caso muy egocentrico para hablar en nombre de la historia. Me pongo en el pellejo de un negro americano que le importe el tema, diria ¿y tu quien coño eres para pedir perdon? lo tenemos asumido ya, ahora dices eso y quedas bien, una persona no puede hablar en nombre de la historia de un pais. lo hecho hecho está. pero como ahora esta mu bonito quedar bien de cara a la galeria...
 
Que cosas; USA de disculpa y en lugar de que sea una buena noticia, la gente reacciona con enfado... (no lo digo en particular por este foro, sino por otros en ingles en que han puesto la noticia)
 
Estoy contigo Grendel. No me sorprenderían ciertas reacciones viniendo de un redneck pero estoy alucinando con algunas de las que estoy leyendo. El perdir perdón como forma de reconocimiento es lo mínimo minimísimo que se tenía que haber hecho hace décadas. Siguiendo la misma lógica, como los nazis no pidieron perdon, no sé qué hacen los alemanes pidiendo perdón por el Holocausto y erigiendo monumentos por los judíos asesinados. Parece que olvidamos que las leyes segregacionistas de Jim Crow no fueron abolidas del todo hasta 1964 cuando gente como el actual presidente de los EE.UU ya tenía edad hasta para votar. No estamos hablando sólo de algo que pasó hace siglos sino de algo que se vivió bien entrado el siglo XX. Estas fueron algunas de las leyes aprobadas en el Estado de Texas a mediados del siglo pasado cuando ya se había acabado con el Tercer Reich.

  • 1950: Separate facilities required for white and black citizens in state parks
  • 1953: Public carriers to be segregated
  • 1958: No child compelled to attend schools that are racially mixed. No desegregation unless approved by election. Governor may close schools where troops used on federal authority.
 
Vale, Yo pido perdon a to los gitanos, ruimanos, extrangeros que han sufrito de racismo, Pido perdon en nombre de España jsajsajas seria lamentable
 
Vale, Yo pido perdon a to los gitanos, ruimanos, extrangeros que han sufrito de racismo, Pido perdon en nombre de España jsajsajas seria lamentable

¿¡Pero cómo!?, con todo que nuestras etnias en España-payos y gitanos-hemos hecho mayormente vidas paralelas o con otras nacionalidades ahora en las que hay considerables prejuicios y para mejor convivencia es necesario esfuerzo por las dos partes, sobre todo la que sea mas prejuciosa-con todo, digo no se puede comparar ni mucho menos a la esclavitud.




Lo mismo pasa Elektrica ahora con el racismo de los negros hacia los blancos segun tú apuntas pero tampoco si esto es así:que mas bien pudiera venir de un ánimo de revancha-que no justifico ¿eh?-hacia que se sientan aún de un modo u otro no integrados de pleno (recuerda los textos anteriores que se han puesto:mucha población reclusa es negra, es decir todavía un negro sigue siendo mas sospechosa que un blanco. ¿verdad?
 
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los romanos necesitan pedirle perdon a gran parte del mundo occidental (aunque no seriamos lo que somos si no fuera por ellos para bien o para mal), los griegos necesitan pedirle perdon a unos cuantos vecinos (que se tomaron la revancha despues), los japoneses a los chinos y los chinos a los japoneses, los palestinos necesitan pedirle perdon a los judios por expulsarlos en un momento determinado de su tierra y los judios a los palestinos por hacer lo mismo al cabo de mucho tiempo, los espanoles les tenemos que pedir perdon a los sudamericanos por invadirles y esclavizarles tambien (aunque el 80% de los que viven actualmente nunca habrian nacido), los egipcios tienen que pedirle perdon a media africa, etc, y en todos los casos hablo de esclavitud. Creo que hay cosas que no tienen sentido, la esclavitud se termino hace tiempo, pasemos pagina y preocupemonos de los problemas del presente, y quienes descienden de las victimas (porque nadie vivo en el presente ha sido victima de la esclavitud en USA) es hora de dejar el victimismo de lado. TODO PUEBLO a lo largo de la historia de la humanidad TIENE QUE PEDIR PERDON, TODOS HEMOS SIDO VICTIMAS Y VERDUGOS.
 
A eso me referia yo exactamente, Amarintia, si nos ponemos asi no acabamos jamas. Y yo he sido victima de rechazo en Puerto Rico cuando cierta gente me comenzo a decir cosas feas por ser españolas de que yo mate a los indios y tal, vamos, una pena, que culpa tendremos nosotros :ains:
 
A mi me alegra la noticia, pero claro, no valen las palabras sino los hechos. Si piden perdon y luego siguen comportándose con ellos como lo han hecho hasta ahora, de poco sirve. Pero bueno, todo avance siempre es bueno y por lo menos se les ha olvidado momentáneamente el orgullo blanco.
 
Bonita manera de diluir responsabilidades en la era de la Declaración Universal de los Derechos Humanos. Es curioso. Excepto entre los sectores claramente antisemitas, nunca he visto a nadie poner pegas porque el actual pueblo alemán pidiera perdón a las víctimas del Holocausto utilizando argumentos como que todos hemos sido víctimas y verdugos o que todo pueblo tendría que pedir perdón, pero oye, sale el tema de la esclavitud y la segración racial y surgen pegas por todas partes. Como escribió George Orwell con toda su ironía "todos somos iguales, pero algunos más iguales que otros", lo que se podría aplicar perfectamente al todos somos víctimas y verdugos. E insisto en que el texto del Congreso norteamericano hace referencia tanto a la esclavitud como a la segregación racial, vigente a través de las leyes de Jim Crow cuando la propia Declaración Universal de los DD.HH ya había sido firmada en el siglo XX, no hace veintitantos siglos.
 
. cuando la propia Declaración Universal de los DD.HH ya había sido firmada en el siglo XX, no hace veintitantos siglos.

Hay está el pequeño gran detalle, en épocas de pretendidas medidas para la dclaración-y respeto de los seres humanos-esta dsiculpa procede mas que nunca y sí al igual que otras muchas tremendas afrentas crueles de un pueblo para con otro, lo que pasa es que las petición de perdones tardan literalmente siglos en hacerse y así dan mas la impresión-pero sólo eso-de que se diluyen en el tiempo totalmente y esto no es así precisamente en cuanto que las naciones existen aún.

Una reflexión muy importante que debiermos sacar de todo esto es poder hacernos en adelante la convivencia lo mas justa posible y que podamos y si no podemos evitar las guerras destructivas al menos desterrar la esclavitud que aun sigue vigente en algunos lugares y no vejar continuamente los derechos humanos que para ello se hizo su Declaración.
 
aki en Mexico no se cuanto tardaran?.. oo si lo haran!?.. no creo, aqui la comunidad negra es invisible a los ojos de la cultuira popular.. es una lastima..
 
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