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Sobre la figura de Jesús

Una estupenda canción del famoso musical sobre su figura que de manera muy apropiada se pregunta el por qué eligió en un tiempo demasiado lejano y aún primitivo y en un paraje del planeta relativamente separado y alejado del núcleo mas efervescente por así decir de la civilización mas avanzada y por ello populosa de aquel entonces y no por ejemplo en estos tiempos modernos donde su mensaje habría tenido mucha mas cobertura por evidentes razones técnicas y desarrollo total mayor de las sociedades actuales :

https://youtu.be/IvVr2uks0C8

pd: "no me malinterpretes, solo quiero saber".
 
Afirmando a Jesús

Pese a todo no se puede negar de forma rotunda a la probabilidad de que haya existido Jesús, pues su no existencia tampoco está demostrada de manera fehaciente. Para un considerable número de historiadores laexistencia histórica de Jesús-sobre el que se construyó a posteriori una estructura mitológica-plantea menos problemas que su inexistencia. Las discordancias y contradicciones que hallamos en los Evangelios, al parecer solo demuestran las disparidades interpretativas que los evangelistas hacen del personaje, basadas en ocasiones en esquemas míticos de anteriores cultos religiosos, pero no pueden servir de apoyo para negar su existencia real.

Juan Arias está de acuerdo, al asegurar que ningún analista serio de las últimas décadas alberga dudas sobre la realidad histórica de Jesús, aun siendo mínimo, se piensa que es suficiente, dado el consenso universal existente sobre el hecho de que de un simple mito no podía haber surgido lo que surgió.

Aunque si despojamos a Jesús de to2 los elementos míticos precristianos que configuran su divinización ¿qué nos quedaría de él? Una buena definiciñon nos la ofrece el exdiplomático Gonzalo Puente Ojea n su ensayo El mito de Cristo: "Jesús fue un agente mesiánico q asumió sustancialmente los rasgos básicos de la tradición davídica popular y de la escatología de origen profético, aderezadas sen alguna ocasión con acentos apocalípticos".
 
Pepe Rodriguez, a pesar de reconocer que sabemos muy poco acerca de su vida real y que los Evangelios son textos apologéticos y mitificados, o sea, meros testimonios de fe afirma que "parece bastante razonable descartar la hipótesis de la pura invención del personaje,puesto que cuando se recogió la tradición oral sobre él era aun escaso el tiempo transcurrido desde su días y las memoria colectiva-en especial la de los oponentes-hubiera denunicado públicamente el embuste. Aceptaremos, pues, la historicidad de Jesús, aunque lógicamente, separando lo posibmente real de lo evidentemente mítico".

Piñero insiste en que "negar su existencia histórica nos llevaría a rechazar también la existencia de otros personajes de la historia cuyos testimonios son aún mas débiles. Negarla plantearía muchísimos mas problemas históricos que afirmarla. En especial, nos enfrentaríamos a la imposible tarea de explicar un cristianismo sin la existencia de un Cristo".

Aunque hay pocos argumentos para demostrar su existencia, Piñero y otros señalan que algunos de esos argumentos son muy sólidos. Consideran que si Jesús fuera una mera invención de los evangelistas, lo habrían imaginado de un modo que no les causara tantos problemas a la hora de mostrar quién era el personaje. Un ejemplo sería su bautismo si se trata del Hijo de Dios, un ser puro y sin pecado ¿qué necesidad tendría de ser bautizado? Los expertos se acojen al llamado "criterio d dificultad" para anailizar y discutir los dichos y hechos suyos que resultan incomprensible e incómodos para la Iglesia primitiva, motivo por el que cuesta pensar que hayan sido inventados.
 
Rescato este post para que al menos l*s que estamos interviniendo en el post de si existe o no dios tengan esta referencia, info sobre la figura de Jesús que no ha mucho me decidí poner para compartirla en el foro pues me parece especialmente interesante para conocer a este personaje del que en estos dias estamos celebrando-un año mas- su cumple.;):p
 
Yo confio en su existencia como hombre, hace unos años me dedique a la investigación e incluso recuerdo datos que afirmaban su participación en la Filosofía, en resumen pudo ser o fue un Filosofo, hasta ahí se por el momento, y no me meteré mas por el momento, pero es lo que conozco :)
 
Hahaha no, no la lei :jajaja: :hide:

YTV=Ya Te Vale.:torta:


pd: ¡pues venga que ya estás tardando en hacerlo, x2!!
En serio como digo lo que copio en este post-pues la documentación, análisis no es mía-es de veras mas que interesante para contextualizar, situar de manera mas que reseñable la figura de Jesús lo que puede haber de verdad y mito.
Tómate/tomaros la molestia de verdad que merece muy mucho la pena y no es porque lo haya puesto yo q ya digo que me he limitado a copiar.;):p
 
Hola Pussycontrol,

Hoy en día es una posición muy minoritaria dudar de la existencia histórica de Jesús. En el siglo XIX fue una tendencia cada vez más frecuente, sobre todo a partir de los llamados "estudios críticos", pero con lo que se sabe hoy en día, es bastante difícil de sostener esta postura. Por supuesto, en internet vas a encontrar esta posición, sobre todo en círculos de "ateísmo" poco sofisticado que suelen reciclar estas teorías de vez en cuando; pero créeme, decir que Jesús no existió es el equivalente de defender el creacionismo en contra de la evolución.

Un buen texto para profundizar en serio en el tema, es el libro "Jésus en son temps", del historiador francés Henri Petiot.

¡Saludos!
 
Gracias por el apunte JCAL y a tí edualbert por la profecia de Ciro si puedes/quieres estará bien que la pusieses aqui. Por cierto me gustaría saber qué opinas de lo que se cuenta en este post, u know.;)
 
La alternativa a la existencia de un dios creador-y con la cual personalmente me quedo ante todo pues si bien es a su vez ciertamente espectacular maravillosa incluso- aun con todo se basa en posibilidades mas científicas-mas físicas (esto es sin recurrir a lo sobrenatural) y es la que sigue:

La explicación a nuestra existencia de nuestro univeso se debería "sencillamente" (con todas las comillas del mundo) a una pura lotería en la que hay una inflacción en el fluir cuántico (no son los términos exactos, exactos sorry) la cual daría lugar a múltiples universos con diferentes características cada uno en uno por ej: la gravedad sería menor con lo que la luz viajaría aún mas rápido, en otro la fuerza electromagnética no uniría bien los átomos (mas menos reitero) ; en cualquier caso en ninguno-excepto en el nuestro- se darían las condiciones adecuadas para que la materia tomase autoconciencia, es decir que apareciese nuestra especie. Aún así había una especialista que el hecho de analizar todo esto, de llegar a estas conclusiones y seguir profundizando en ello ya son un logro titánico de nuestra mente (sea o no producto de una suprema por así decir).
 
“Jesus of Nazareth . . . is easily the dominant figure in history.”—H. G. Wells, English historian.

“[Jesus’] life is the most influential ever lived on this planet and its effect continues to mount.”—Kenneth Scott Latourette, American historian and author.
 
Michael Grant, a historian and an expert on ancient classical civilization, noted: “If we apply to the New Testament, as we should, the same sort of criteria as we should apply to other ancient writings containing historical material, we can no more reject Jesus’ existence than we can reject the existence of a mass of pagan personages whose reality as historical figures is never questioned.”

Rudolf Bultmann, a professor of New Testament studies, stated: “The doubt as to whether Jesus really existed is unfounded and not worth refutation. No sane person can doubt that Jesus stands as founder behind the historical movement whose first distinct stage is represented by the oldest Palestinian community [of Christians].”

Will Durant, a historian, writer, and philosopher, wrote: “That a few simple men [the Gospel writers] should in one generation have invented so powerful and appealing a personality, so lofty an ethic and so inspiring a vision of human brotherhood, would be a miracle far more incredible than any recorded in the Gospels.”

Albert Einstein, a German-born Jewish physicist, asserted: “I am a Jew, but I am enthralled by the luminous figure of the Nazarene.” When asked if he viewed Jesus as a historical person, he responded: “Unquestionably! No one can read the Gospels without feeling the actual presence of Jesus. His personality pulsates in every word. No myth is filled with such life.”

“No one can read the Gospels without feeling the actual presence of Jesus.”—Albert Einstein

WHAT DOES HISTORY REVEAL?
The most detailed record of Jesus’ life and ministry is recorded in the Bible accounts known as the Gospels—Matthew, Mark, Luke, and John—named after the men who wrote them. In addition, a number of early non-Christian sources name him.

Tacitus
TACITUS

(c. 56-120 C.E., or Common Era) Tacitus is considered to be one of the greatest of the ancient Roman historians. His Annals deal with the Roman Empire from 14 C.E. to 68 C.E. (Jesus died in 33 C.E.) Tacitus wrote that when a great fire devastated Rome in 64 C.E., Emperor Nero was considered responsible. But Tacitus wrote that Nero accused the Christians in order to “scotch the rumour.” Then Tacitus said: “Christus, the founder of the name [Christian], had undergone the death penalty in the reign of Tiberius, by sentence of the procurator Pontius Pilatus.”—Annals, XV, 44.

Suetonius
SUETONIUS

(c. 69–a. 122 C.E.) In his Lives of the Caesars, this Roman historian recorded events during the reigns of the first 11 Roman emperors. The section on Claudius refers to turmoil among the Jews in Rome that was likely caused by disputes over Jesus. (Acts 18:2) Suetonius wrote: “Since the Jews constantly made disturbances at the instigation of Chrestus [Christus], he [Claudius] expelled them from Rome.” (The Deified Claudius, XXV, 4) Although wrongly accusing Jesus of creating disturbances, Suetonius did not doubt his existence.

Pliny the Younger
PLINY THE YOUNGER

(c. 61-113 C.E.) This Roman author and administrator in Bithynia (modern Turkey) wrote to Roman Emperor Trajan about how to deal with the Christians in that province. Pliny said that he tried to force Christians to recant, executing any who refused to do so. He explained: “Those who . . . repeated after me an invocation to the [pagan] Gods, and offered adoration, with wine and frankincense, to your image . . . and who finally cursed Christ . . . , I thought it proper to discharge.”—Pliny—Letters, Book X, XCVI.

Flavius Josephus
FLAVIUS JOSEPHUS

(c. 37-100 C.E.) This Jewish priest and historian states that Annas, a Jewish high priest who continued to wield political influence, “convened the judges of the Sanhedrin [the Jewish high court] and brought before them a man named James, the brother of Jesus who was called the Christ.”—Jewish Antiquities, XX, 200.

The Talmud
THE TALMUD

This collection of Jewish rabbinic writings, dating from the third to the sixth centuries C.E., shows that even Jesus’ enemies affirmed his existence. One passage says that on “the Passover Yeshu [Jesus] the Nazarean was hanged,” which is historically correct. (Babylonian Talmud, Sanhedrin 43a, Munich Codex; see John 19:14-16.) Another states: “May we produce no son or pupil who disgraces himself in public like the Nazarene”—a title often applied to Jesus.—Babylonian Talmud, Berakoth 17b, footnote, Munich Codex; see Luke 18:37.
 
A Historical Person

Yet, strangely, some say that Jesus never lived—that he is, in effect, a creation of some first-century men. Answering such skeptics, the respected historian Will Durant argued: “That a few simple men should in one generation have invented so powerful and appealing a personality, so lofty an ethic and so inspiring a vision of human brotherhood, would be a miracle far more incredible than any recorded in the Gospels.”

Ask yourself: Could a person who never lived have affected human history so remarkably? The reference work The Historians’ History of the World observed: “The historical result of [Jesus’] activities was more momentous, even from a strictly secular standpoint, than the deeds of any other character of history. A new era, recognised by the chief civilisations of the world, dates from his birth.”

Yes, think about it. Even calendars today are based on the year that Jesus was thought to have been born. “Dates before that year are listed as B.C., or before Christ,” explains The World Book Encyclopedia. “Dates after that year are listed as A.D., or anno Domini (in the year of our Lord).”

Critics, nevertheless, point out that all that we really know about Jesus is found in the Bible. No other contemporary records concerning him exist, they say. Even H. G. Wells wrote: “The old Roman historians ignored Jesus entirely; he left no impress on the historical records of his time.” But is this true?

Although references to Jesus Christ by early secular historians are meager, such references do exist. Cornelius Tacitus, a respected first-century Roman historian, wrote: “The name [Christian] is derived from Christ, whom the procurator Pontius Pilate had executed in the reign of Tiberius.” Suetonius and Pliny the Younger, other Roman writers of the time, also referred to Christ. In addition, Flavius Josephus, a first-century Jewish historian, wrote of James, whom he identified as “the brother of Jesus, who was called Christ.”

The New Encyclopædia Britannica thus concludes: “These independent accounts prove that in ancient times even the opponents of Christianity never doubted the historicity of Jesus, which was disputed for the first time and on inadequate grounds at the end of the 18th, during the 19th, and at the beginning of the 20th centuries.”

Essentially, however, all that is known about Jesus was recorded by his first-century followers. Their reports have been preserved in the Gospels—Bible books written by Matthew, Mark, Luke, and John. What do these accounts say regarding the identity of Jesus?
 
Was Jesus Christ a real, historical person?

The Bible itself is the principal evidence that Jesus Christ is a historical person. The record in the Gospels is not a vague narrative of events at some unspecified time and in an unnamed location. It clearly states time and place in great detail. For an example, see Luke 3:1, 2, 21-23.

The first-century Jewish historian Josephus referred to the stoning of “James, the brother of Jesus who was called the Christ.” (The Jewish Antiquities, Josephus, Book XX, sec. 200) A direct and very favorable reference to Jesus, found in Book XVIII, sections 63, 64, has been challenged by some who claim that it must have been either added later or embellished by Christians; but it is acknowledged that the vocabulary and the style are basically those of Josephus, and the passage is found in all available manuscripts.

Tacitus, a Roman historian who lived during the latter part of the first century C.E., wrote: “Christus [Latin for “Christ”], from whom the name [Christian] had its origin, suffered the extreme penalty during the reign of Tiberius at the hands of one of our procurators, Pontius Pilatus.”—The Complete Works of Tacitus (New York, 1942), “The Annals,” Book 15, par. 44.

With reference to early non-Christian historical references to Jesus, The New Encyclopædia Britannica states: “These independent accounts prove that in ancient times even the opponents of Christianity never doubted the historicity of Jesus, which was disputed for the first time and on inadequate grounds by several authors at the end of the 18th, during the 19th, and at the beginning of the 20th centuries.”—(1976), Macropædia, Vol. 10, p. 145.
 
Existio.Lo se por mi profesor de Historia favorito.

Recomiendo "La Pasion de Cristo" de Mel Gibson.Menuda Obra Maestra.
 
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